پیشرانه TFG ابرخودرو کونیگزگ جمرا از فناوری «سوپاپآزاد» یا «بدون بادامک» بهره میبرد که موجب کاهش ۶۰ درصدی انتشار آلایندگی میشود و مصرف سوخت آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از مدلهای معمولی کمتر است.
پیشرانههای احتراق داخلی تاکنون نتوانستهاند تمام انتظاراتی که از آنها میرود را بهطور کامل برآورده کنند؛ اما کونیگزگ که در زمینهی ساخت خودرو سوپراسپرت قدرتمند فعالیت میکند، میتواند به کمک فناوری سوپاپآزاد یا فریولو (Freevalve) تا حدودی به این انتظارات پاسخ مثبت دهد.
فناوری سوپاپآزاد دقیقاً کاری را انجام میدهد که نام آن به ما میگوید؛ سوپاپهای ورودی و خروجی را از محدودیت میلبادامک سنتی که برای باز و بسته کردن آنها استفاده میشود، آزاد میکند. این فناوری در پیشرانه TFG یا «The Friendly Giant» موجود در کونیگزگ جمرا (Koenigsegg Gemera) مورد استفاده قرار گرفت. کونیگزگ جمرا در نمایشگاه مجازی خودرو ژنو در ماه مارس رونمایی شد و قرار است در سال ۲۰۲۲ تولید شود.
Koenigsegg Gemera / کونیگزگ جمرا
پیشرانهی به اصطلاح «بدون بادامک» ایدهی جدیدی نیست و طرحهای مفهومی زیادی از شرکتهایی مانند بیامو، رنو، فیات، لوتوس اینجینیرینگ و اخیرا از شرکت انگلیسی کمکان (Camcon) در این زمینه ارائه شده است. کنترل کاملا تکی زمانبندی و خیز سوپاپ (زمان باز و بسته شدن و میزان باز و بست هر سوپاپ) بهطور بالقوه مزایای بزرگی دارد که از جمله این موارد میتوان به کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و همچنین قدرت و عملکرد فوقالعاده بالا اشاره کرد.
[1399/04/09 10:00]